[CNW:Counter]
Pořadatel

TETSUO

Jméno: Kamil Fila
Přezdívka: Tetsuo
Věk: 24
Bydliště: Znojmo, Brno, Praha
Studium dokončené či pokračující:
Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury na FF MU v Brně;.
Přispívá do:
Cinepur, Film a doba, Filmpub.cz, Filmweb.cz, Metropolis, Cinema, Filmové listy, Deník LFŠ, DVD Movie, Meziřady (dříve: Živel, Inzine.cz, Tamto, Renaulrevue.cz

Minutové interview

Kolik jsi za minulý rok viděl filmů (TV, kino, video, DVD)?
Kino: premiéry (ještě není konec roku, předpokládám, že to bude okolo 70), klubové a školní (cca 40), festivalové (cca 60).Video: ani ne deset. DVD: zatím asi tři, do konce roku mám naplánováno zhruba ještě pět filmů:

Je mezi nimi nějaký film, na který do smrti nezapomeneš? Proč?
Letos mám docela žně na výborné filmy. Uvádím opravdu jen ty, na které fakt nezapomenu. Ztraceno v překladu (S. Copppola), Oldboy (Park Chan-wook), Save the Green Planet! (Jeong Jun-hwan), Code 46 (M. Winterbottom), Před soumrakem (R. Linklater), Poslední tango v Paříži (B. Bertolucci), Guildenstern a Rosencrantz jsou mrtvi (T. Stoppard), Samuraj (T. Kitano), Věčný svit neposkvrněné mysli (M. Gondry). A proč na ně nezapomenu? U každého jde o něco jiného, společným jmenovatelem je ale požitek z toho, že někdo dovede sdělovat myšlenky a pocity obrazem.

Eviduješ i nějaký "nejhorší film"?
No tak třeba Kameňák 2 není film. Nejhorší ale je, že ty nejhorší filmy, co jsem v roce 2004 viděl, jsou všechny české. Bolero, Post Coitum, Vaterland.

Vnímáš v současné kinematografii nějaké tendence, nové směry či slepé uličky?
Základní tendenci, která se mi líbí, bych nazval estetikou lehkosti, jež vychází z používání ručních, často digitálních kamer a velmi náladotvorné muziky, přecházející občas jen do atmosférických zvuků. Do tohoto trendu spadá několik výše uvedených filmů. Ostatní trendy jsou setrvalejší, např., že hollywoodské filmy (a to i ty velkorozpočtové) poslední dobou začínají být chytré a komplikované a více se v nich prosazuje autorské vize. Fascinuje mě ustavičný rozvoj asijských kinematografií; tam leží budoucnost. Za slepé uličky považuji neustávající snahu o příběhové filmy, vycházející z tradic realistického románu 19. století. Výsledkem je většinou kýč, byť třeba velmi kultivovaný a ušlechtilý. Hodně mě děsí trend narůstajících rozpočtů hollywoodských filmů. Zakrátko může nastat obrovská ekonomická krize. Taky začínám být trochu alergický na kult hvězd, a to, jakým způsobem hvězdy mění styl filmů - to, jak jsou jim uzpůsobovány scénáře, plakáty i počet detailů na tvář, což většinou narušuje svobodu střihové skladby.

Je nějaké téma nebo nerealizovaný scénář, které bys rád viděl na plátně?
Téma? Fakt dobrý kyberpunkový film, vycházející z nějakého košatého románu. A taky dobře zpracovanou počítačovou hru, která má nějaký dějový potenciál a jejíž adaptace by nedělala z diváků úplné blbce. A úplně naposled bych si přál, aby se někdy podařilo udělat chytrý erotický film, který by lidskou sexualitu neukazoval jen ze špatné stránky (spoléhám na Asiaty). Scénáře nečtu a neeviduji. Rád bych ale viděl, jak by Kubrick natočil A.I.- Umělá inteligence a Foucaultovo kyvadlo. A pak Dunu od Alejandra Jodorowského. Byla by nejspíš mnohem ďábelštější než ta Lynchova.

Natočíš někdy svůj film?
Každý člověk nosí nějaký svůj film v hlavě. A kdo říká, že ne, tak lže. Jenže já nejsem filmový režisér. Můj bratr chce být.

Proč ses nechal naverbovat do organizátorského týmu FS 2005?
Minule to bylo docela fajn.

Jak tě osobně zajímá téma "film a pravda"?
Nějaký čas jsem studoval filozofii, takže mě to téma zajímá opravdu hodně, právě proto, že filozofie zná mnoho pojetí pravdy. A film a fotografie jsou zajímavé z hlediska pravdy proto, že se na počátku věřilo, že budou sloužit právě k dokonale pravdivému, nezfalšovanému záznamu skutečnosti. A dnes je všechno jinak...

Co si slibuješ od stejnojmenného březnového setkání?
Kromě širšího výběru pochutin a nápojů i koncepčnější program. A setkání s některými lidmi od minula.

VÍKEND V ZAJETÍ FILMU
dEsiGn[ k0C0UR + AvP ] --- dB&CodE[ k0C0UR ] --- orangebureau.com 2004